Doorgaan naar hoofdcontent

Wereld Autisme Dag

Soms kunnen we je achter het behang plakken (of in de sloot dompelen) omdat we denken dat je niet luistert, maar je zit dan in je eigen wereldje of begrijpt ons gewoonweg niet. Dat vergeten we nog wel eens. Ook omdat jij niet de enige in huis bent die dit zo ervaart. We begrijpen soms elkaar niet.

Het hele huis is iedere dag weer overprikkeld en vaak overprikkelen zij elkaar, want dan is het voorspelbaar. Geloof me dat is zwaar. En weet je wat dan vervelend is? Als je te horen krijgt: maar iedereen krijgt tegenwoordig een stempel. Of iedereen heeft wel iets van autisme. Alsof het niets is, alsof wij ons niet zo aanstellen moeten. Zo voelt dat dan.

Ja, we hebben allemaal karaktereigenschappen van autisme, maar nee meneer/mevrouw: we hebben niet allemaal iets van autisme. Anders hebben we ook allemaal iets van ADHD, ADD, borderline, bipolaire stoornis, schizofrenie en weet ik het allemaal. Snap je nu een beetje hoe raar het klinkt als je zoiets zegt? Denk dat vaak mensen niet inzien wat ze nu eigenlijk zeggen. Vaak wordt autisme verward met OCD. Of gezien zoals Sheldon van Big Bang Theory (die overigens niet eens autisme heeft volgens de auteurs). Dat is het ook, de voorbeelden zijn niet juist. Wat is het dan wel? Waaraan merken wij het bij Jason?

Nou zoals ik al eerder dus zei: hij begrijpt ons vaak niet of zit helemaal in zijn eigen wereld. Dan lijkt hij helemaal van de aardbodem te zijn verdwenen en zweeft daar ergens in die ruimte in zijn hoofd. Hij loopt al vanaf kleins af aan op zijn tenen en zo ook spreekwoordelijke tenen eigenlijk want alles komt harder binnen. Geluiden, smaak en hoe iets aanvoelt. Stel je voor dat je een sponsje aanraakt en dat voelt dan alsof je een egel aan het aaien bent. Of als je klasgenootjes hoort die door elkaar schreeuwen dat klinkt alsof je bij een concert aanwezig bent. Of als je dan een beetje gekruid eten hebt, dat dan lijkt alsof je een rauwe chilipeper naar binnen aan het werken bent. Nou dat dus. Alles wordt versterkt. 

Ik zal er even duidelijk bij zeggen dat dit is hoe wij autisme ervaren bij Jason. Niet dat ik dadelijk allemaal verwijten krijg van anderen die dit helemaal niet zo ervaren.. Want dat is het ook. Autisme is niet één ding, één kenmerk of zelfs niet allemaal dezelfde kenmerken. Daarom is het zo lastig uit te leggen! Maar ik probeer het toch. Kort gezegd is autisme (in mijn belevenis) een slecht(er) inlevingsvermogen, wegdromen/dagdromen en moeilijk of niet tegen prikkels kunnen (ruiken, horen, proeven, voelen en zien). Ook zijn het zeer unieke kindjes. Waar de meesten in de klas op voetbal of judo zitten, zit die van ons (net als ik vroeger) op theater. Ook zijn ze heel creatief. Jason is ontzettend goed in tekenen. Vaak als ze iets leuk vinden, zoals hij dat heeft met gamen, Pokémon, BeyBladen en anime. Dan verdwalen ze daar helemaal in. 

De eerste signalen waren vroeger al. Hij liep eigenlijk altijd aldoor op zijn tenen waarvoor wij ook naar de fysiotherapeut zijn geweest, wat niet mocht baten dus. Als we met hem praatten kon hij ons niet (lang) aankijken. Spreekwoordelijke zinnen of grapjes nam hij altijd letterlijk/snapte hij niet. Ook had hij veel huilbuien, een slecht zelfbeeld ("ik kan dat niet") en leek hij er nooit echt "bij te horen". Naast de diagnose ASS heeft Jason ook ADHD wat in vele opzichten ontzettend veel lijkt op ASS. Het enige verschil zit hem in de drukte denk ik. De drukte in zijn hoofd en lijf. Iemand met autisme hoeft niet direct druk te zijn of het druk te hebben in zijn of haar hoofd. Het kan ook een kalm ingetogen persoon zijn. Sterker nog, in extremere vormen kan een autist helemaal niet communiceren. 

Duidelijkheid en structuur is bij ieder kind belangrijk, maar een kind met autisme nog net iets meer. Een volwassenen met autisme trouwens ook. Plotselinge veranderingen kunnen hen helemaal van streek maken. Zelfs als iemand bijv. plotseling op bezoek komt. Dat gebeurt hier dus ook bijna nooit.

Ik vind het lastig om uit te leggen aan anderen eerlijk gezegd. Omdat ik enkel mijn mening kan geven. Exact vertellen wat het inhoudt kan naar mijn mening niemand. Iedere autist is anders, ervaart het anders, maar toch weet je voel je dat autisme er is. Klinkt misschien heel stom, maar zo is het wel. Zo voelt het wel. En nu in die jaren dat ik onze tiener ben gaan ontdekken/ervaren, zijn handboek, heeft dit voor mijn wereld ook mijn ogen geopend. Of het ook écht zo is, dat weet ik nog niet. Daar kom ik binnenkort hopelijk achter. Maar laat ik zeggen, dat ik denk dat hij het niet van een vreemde heeft! Wordt vervolgd.

Iedereen een fijne Wereld Autisme Dag en Goede Vrijdag! 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er