Doorgaan naar hoofdcontent

Kernwaarden en doelen

Tijdens de zoektocht naar rust en meer tijd voor mezelf, ben ik (dankzij de seminar Jouw beste jaar ooit van 365dagensuccesvol en het Omarm je mamalijf-traject van MomBody&Mind) op zoek gegaan naar mijn kernwaarden en doelen.

Je weet immers pas wat jouw beste jaar ooit inhoudt en hoe je je mamalijf kan omarmen, als je weet wat jouw kernwaarden en doelen zijn. Voor iedereen zijn die natuurlijk anders. Zo horen de kernwaarden betrouwbaarheid en eerlijkheid bij mij. Ik kan eigenlijk niets anders dan eerlijk zijn. Zelfs een leugentje voor eigen bestwil komt er niet bij mij vanaf.

Nadat je je kernwaarden op een rijtje hebt, kan je gaan kijken naar je doelen. Wat zou je graag willen bereiken? Om die doelen te bereiken is het fijn als je mensen hebt die of hetzelfde doel hebben of dezelfde kernwaarden. Een combinatie van beide is natuurlijk helemaal ideaal. Maar wat als je iemand in je omgeving hebt die zowel niet hetzelfde doel heeft als dezelfde kernwaarden?

Ik had een vriendin en bij haar leek het altijd rozengeur en maneschijn. Het gras leek altijd groener bij haar. Ze vroeg naar hoe mijn leven ging, maar vertelde nooit echt wat over haar leven. Ze ging in een groter huis wonen, trouwen en kreeg een koningspaar. Beide werkten ze en hadden een goed inkomen. Klinkt geweldig toch? Maar dat bleek dus allemaal niet zo rooskleurig te zijn. Ik had al een voorgevoel dat dit geen vriendschap voor mij was. Ze leek teveel te focussen op andermans leven. Ze praatte constant slecht over anderen waardoor ik wist dat zij dit ook over mij moest doen bij anderen. Ik had haar zonder dat ze het door had verwijderd op social media. Gewoon om eens te kijken of ze het überhaupt door zou hebben.

Blijkbaar had ik gelijk. Want het viel haar pas op dat ik haar verwijderd had op het moment dat haar relatie verbrak en haar ex haar erop attendeerde. Ze bleek al een geruime tijd een affaire te hebben. En dat zou zo gezegd de reden zijn dat het contact tussen ons zo slecht was.

Een echte vriendin of in ieder geval iemand met dezelfde kernwaarden en/of doelen als ik, had mij benaderd in deze moeilijke periode. Om te filteren en eventueel samen te brainstormen. "Joh ik voel me ongelukkig in mijn relatie kan je mij alsjeblieft helpen?". Maar toen dacht ik eens na. Misschien heeft ze wat pogingen gewaagd iets te vertellen maar lukte het niet. Misschien omdat ze haar leven altijd zo verbloemd heeft en alleen maar vroeg naar hoe het met anderen ging, lukte het niet om dat te doorbreken. Of misschien heeft ze gewoonweg niet dezelfde kernwaarden en/of doelen (meer) als ik. 

Wat dus heel belangrijk is om jezelf op de eerste plek te zetten, óók in je vriendschappen. Ik vond mezelf altijd heel egoïstisch klinken omdat ik altijd open en eerlijk over mijn leven praatte. Maar nu zie ik in dat dit een geweldige eigenschap is. Ik hoef niets te verbloemen. Ik hoef geen manier te verzinnen om toch een keer over mijn problemen te praten. Ik hoef het niet alleen te doen en de last alleen te dragen.

Let wel op als je jezelf op de eerste plek zet en jezelf dan toevertrouwd aan anderen dat je naar die échte vrienden luistert. Degenen die jou door en door kennen. Ik had een vriendin die was heel eenzaam en op zoek naar liefde. Ik gunde haar niets minder. Ik had een bekende die was single maar ik waarschuwde haar dat hij altijd al een oogje op mij had gehad. Hij liet dit vaak zelfs merken waar mijn man bij was. Gelukkig wist hij wel beter.

Toch werd ze verliefd en begon een relatie met hem. Ze kregen twee zoons. Het leek even goed te gaan totdat hij weer rare dingen aan mij ging vragen. Dingen die je alleen vraagt aan iemand waarin je geïnteresseerd bent. Ik was het natuurlijk al gewend en probeerde het gesprek om te draaien. Ik wist dit al en had haar ook al gewaarschuwd dat hij zo was. Ik voelde mij daarom niet geroepen om dit tafereeltje te delen. Ik bedoel straks ben ik de slechterik. Maar dat bleek ik vooralsnog te zijn. Ze verbrak ieder contact. Zelfs haar zoontje die ik heb op zien groeien met onze oudste zoon mochten wij niet meer zien. En nu? Nu volgt ze mij op social media iedere dag. Iedere dag zie ik dat ze mee kijkt en vraag ik mij af waarom. Waarom heb je niet naar mij geluisterd. Degenen die jou het beste kende van iedereen. 

Dit hierboven zou je kunnen beschouwen als onbetrouwbaar. Want ja, je bent een vriendin en zegt hier niets over. Maar het moraal van het verhaal is dat ik haar dit al ruim van te voren had aangegeven en zij toch koos om een relatie met hem te starten. En na dit tafereel dus jaren aan vriendschap zonder twijfel wist op te geven en ook nog bij hem bleef. Zij past niet bij mijn kernwaarden en blijkbaar hoorde ik niet bij haar doel. Maar al doende leert men. Ik leer steeds meer over mezelf en wat ik waardevol vind en wat voor doel ik wil bereiken: meer rust en tijd voor mezelf zodat ik mijn betrouwbare eerlijke zelf kan blijven.

Nu ben ik heel benieuwd wat zijn jouw kernwaarden en doelen? Heb jij ook van die mensen om je heen die bij geen van beide passen? En zijn die mensen nog betrokken in jouw leven? Laat het weten in de comments!


Fotografie www.avdlinden.nl 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er