Doorgaan naar hoofdcontent

Nu even niet!

"Nu even niet! Kunnen jullie dan niets alleen?!". Kennen jullie die reclame nog? Nou ik voel (en ik denk dat vele moeders dat kunnen beamen) me op dit moment echt zo. Even teveel hooi weer op die vork genomen. Iets teveel sociale samenkomsten voor mijn autistische hoofd gehad en iets teveel van mezelf gevraagd.

Mijn grootste plannen kan ik daardoor niet uitvoeren, zoals een avondje yoga inplannen. Maar dat is ook even oké. Het is even tijd om gas terug te nemen en even alleen te voorzien in basisbehoeften: eten en drinken, verzorgen en slapen. Oké en werken want ja de vaste lasten betalen zichzelf nog steeds niet helaas.

De inspiratie om te schrijven komt dan ook niet (bloggersblock) of nou ja toch wel? Dan schrijven we toch gewoon over dat gevoel! Zo slim deze meid. Zoals de meesten van jullie weten, zijn we onlangs met het hele gezin weg geweest, ben ik een avondje uit geweest met manlief en ook met vriendinnen, heb ik een babyshower en verjaardag gehad en zijn wij gevraagd een escape room uit te testen en waren we onderdeel van een expositie. Gewoon tijdens het opnoemen van al die dingen krijg ik het al spaansbenauwd.

Ik wil zo graag, maar het lukt me niet zo goed meer. "Bij Amanda merk je niet echt dat ze autistisch is". "Ze kijkt je bijv. gewoon aan" hoorde ik een vriendin zeggen tijdens het avondje uit. Weer een andere vriendin vergelijkt mij met iemand anders die ook autisme heeft en geeft aan dat echt niet of nauwelijks aan mij te merken is. Zoals ik haar ook al uitlegde is dat mede te danken aan mijn late diagnose en het maskeren. Een vloek voor mij, een zegen voor de buitenwereld. 

De buitenwereld denkt hé maar ze red het en doet het allemaal ondanks haar autisme. En mijn hoofd slaat mijzelf weer tig keer voor de kop omdat ik weer haarfijn over de tekenen van overprikkeling heen stap. Ik bedoel je slaat niet voor niks uit frustratie je hand blauw op de wc-deur. En nee de kinderen waren er gelukkig niet bij. Maar het frustreert me soms wel dat mijn emotieregulatie super slecht is. Ik zou dit zo graag onder de knie willen hebben. Ik voel me soms net een klein kind die een driftbui heeft. Zo onvolwassen. En nee inderdaad jullie merken niets van mijn autisme. Ik daarentegen wel. 

Maskeren afleren is lastig en wordt daarnaast ook niet erg in dank afgenomen door de mensen om je heen. "Wat doe je anders." "Zo ken ik je niet". "Zo doe je alleen maar door je diagnose". Het is erg lastig om dat aangeleerde gedrag af te leren en als het je dan lukt, wordt het niet geaccepteerd. Heel lastig en vermoeiend. Maar ook hier vind ik vast wel mijn weg. Een weg waarin ik jullie uiteraard mee zal blijven nemen (als jullie dat leuk vinden natuurlijk).


Fotografie www.avdlinden.nl 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er