Doorgaan naar hoofdcontent

Yoga en meditatie

Tijdens mijn zoektocht naar rust en meer tijd voor mezelf kwam iets onder de aandacht waar ik echt al jaren over nadenk om te doen maar wat er nooit van is gekomen: yoga en meditatie. Ik heb er nooit tijd voor vrij gemaakt, terwijl je maar een paar luttele minuutjes hiervoor nodig hebt op een dag (of desnoods per week). Ik heb een yogamatje aangeschaft, een nieuwe outfit en een rond meditatie-kussentje. Tijdens de seminar Jouw beste jaar ooit van 365dagensuccesvol heb ik voor het eerst gemediteerd en ook tijdens het Omarm-je-mamalijf-traject van MomBody&Mind kwam dit aan bod. Maar yoga, daar moest ik wel even wat verder naar onderzoeken. Het aanbod aan yoga is reuze en als je zelf ook niet zo goed weet wat te doen, weet je niet waar je moet beginnen. Het beste zou zijn om yoga met een groep te beoefenen, maar om dat in mijn bomvolle planning erbij te proppen, is verdoemd om te mislukken. 

Wat is yoga en mediteren nu eigenlijk?

Yoga komt van het Sanskriet woord yuj, wat verbinden, samenvoegen en verenigen betekent. Het gaat hier om elke vorm van verbinding: tussen lichaam en geest, beweging en ademhaling, met anderen, met het moment etc. In het Nederlands is yuj een juk. Wat een houten werktuig is waar een boer vroeger twee emmers op zijn schouders mee kon dragen. Een juk verbindt de emmers en zorgt voor een evenwichtige manier van gewicht verspreiden en balans. Yoga is veel meer dan fysiek bewegen of een diepe manier van ademhalen. De focus kan liggen op meditatie, kennis, ademhaling, fysieke houdingen, energie of handelingen. Mediteren kan dus (ook) een onderdeel van yoga zijn. 

Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op je lichaam. Het stresshormoon cortisol in je lichaam daalt, je bloeddruk en hartritme verlagen. Je spijsvertering verbetert en je immuniteit verhoogt. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

Hoe begin je er nu aan?

Klinkt goed toch? Misschien lijkt het je allemaal te zweverig, maar je kunt het zo "zweverig" maken als je zelf wilt. Je kunt heel gemakkelijk thuis yoga of meditatie beoefenen en zoals ik al eerder zei, heb je er ook niet zoveel tijd voor nodig. Mediteren kan je bijv. in een kwartiertje of zelfs minder gedaan hebben. Plan dus in je agenda wat momenten in. Ik hoor je al denken: maar wanneer dan? Daar heb ik toch helemaal geen tijd voor! Geloof me, je kan er echt tijd voor maken. Soms heb je onverwachts ineens tijd vrij, maak daar dan gebruik van en pak je yogamatje. Geen tijd vrij? Vraag dan bijvoorbeeld even aan je partner, je ouders, je vrienden of desnoods je gastouder/kinderdagverblijf of zij op een vast moment in de week even op de kinderen kunnen letten. Plan een uurtje voor jezelf en als dit teveel is kan dus een korte meditatie al genoeg zijn. Maar belangrijk is dat je het echt inpland in je agenda!

Voordat je begint kan je jezelf eerst gaan inlezen in de verschillende soorten yoga die er bestaan. Maar om jullie het te vergemakkelijken, heb ik dit alvast voor jullie gedaan! Thank me later!

Welke soorten yoga zijn er?

  • Hatha yoga wordt gezien als de basis van Yoga. In de Hatha Yoga zijn er staande, liggende of zittende houdingen. Deze worden vaak als losse houdingen aangeboden, met een begin en een einde. Soms worden de houdingen in een bepaalde serie aangeboden, soms statisch of dynamisch.
  • Vinyasa Yoga is een dynamische vorm van Yoga. In deze vorm volgen de houdingen elkaar vrij snel op, verbonden door de ademhaling. Het is een vrij actieve les, met veel creatieve flows.
  • Ashtanga Yoga is ook een hele actieve vorm van Yoga. De Ujjayi ademhaling leidt deze practice. Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie van houdingen, die altijd hetzelfde zijn. Elke houding is een voorbereiding op de volgende houding.
  • Yin Yoga is een passieve vorm van Yoga. Bij Yin Yoga worden zittende of liggende houdingen voor 3 - 5 minuten aangehouden, soms zelfs langer. In Yin Yoga helpt de zwaartekracht om jouw lichaam te laten ontspannen. Zo kom je bij de diepere bindweefsels uit en creëer je ruimte bij de gewrichten. Je gebruikt hierbij veel props.
  • Yoga Nidra wint aan bekendheid. Het staat ook wel bekend als slaapyoga. Yoga Nidra helpt om te ontstressen en om diep te ontspannen.Yoga Nidra werkt op een dieper niveau. Het brengt je in een fase tussen slapen en wakker zijn. Zo kom je tot volledige ontspanning.
  • Bikram Yoga staat ook wel bekend als ‘hot’ Yoga. Je beoefent deze Yoga in een verwarmde ruimte. Het zijn 26 vaste houdingen in deze les. Doordat het zo warm is, kunnen je spieren zich eerder ontspannen en zo kun je werken aan jouw lenigheid.
  • Power Yoga is ook een hele intensieve vorm van Yoga. In de Power Yoga worden intensieve houdingen langer vast gehouden. Zo kun je tijdens een Yoga les werken om fysiek fitter te worden.
  • Kundalini Yoga is weer een hele andere vorm. In deze Yoga vorm wordt veel gebruikt gemaakt van Mantra’s, Chanten en de vuurademhaling. De bewegingen zijn vaak erg dynamisch en hangen samen met het ritme van de ademhaling. Het doel van deze vorm van Yoga is het ‘wakker maken’ van de Kundalini energie, die rust bij ons staartbeen.

Een passende yogamat

Wanneer je aan de slag gaat met een nieuwe yoga vorm is het belangrijk een yoga mat te gebruiken die past bij jouw yogadoelen. Bij een rustige yoga vorm zoals yin bijvoorbeeld is een comfortabele dikke yogamat prettig in het gebruik, terwijl bij een dynamischere vorm zoals Ashtanga de voorkeur uit gaat naar een dunne yogamat die meer stabiliteit biedt. Wat dus belangrijk is dat je je eerst verdiept in welk soort yoga je wilt uitoefenen. Iets wat ik uiteraard niet gedaan had! Gelukkig heb ik heel basic yogamatje, niet te dun en niet te dik. Aangezien Hatha Yoga de basis van Yoga is, ga ik hiermee beginnen. Mijn bevindingen zal ik uiteraard met jullie delen!

Hebben jullie al eens yoga of meditatie beoefend? Of doe je dit misschien zelfs op een dagelijkse of wekelijkse basis? Laat het weten in de comments. Beoefen je yoga, laat dan vooral ook even weten welke soort. 


Fotografie www.avdlinden.nl 

Bronnen: Wikipedia, Yogaoutdoors.nl en Libbelle.be.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er