Doorgaan naar hoofdcontent

KOPP op!

En nee dat is geen spelfout. Dankzij hulpverleners kwamen we, nou ja ik, op het stukje KOPP-trainingen voor de kinderen. KOPP wat is dat nu weer? 

KOPP/KOV staat voor Kinderen van Ouders met Psychische Problemen (KOPP) en Kinderen van Ouders met Verslavingsproblemen (KOV). Het kan gaan om één of beide ouders. De problematiek van de ouder(s) heeft vaak gevolgen voor het hele gezin. 

In Nederland groeien ongeveer 900.000 thuiswonende kinderen onder de 18 jaar op met een ouder met psychische problemen en/of een verslaving. Dat is ongeveer 1 op de 4 kinderen. Naast deze minderjarige kinderen zijn er ook (jong)volwassenen met ouders die psychische problemen of verslavingsproblemen hebben. 

KOPP/KOV kunnen onder andere te maken krijgen met onvoorspelbaar gedrag van de ouder(s) of soms onveilige situaties, minder emotionele ondersteuning op leuke én moeilijke momenten, veel taken in het huis overnemen die niet passen bij hun leeftijd en zich (overmatig) zorgen maken over hun ouder(s) en schuldgevoelens. 

KOPP/KOV kinderen lopen een verhoogd risico om zelf ook psychische of verslavingsproblemen te ontwikkelen. Voor deze kinderen zijn er KOPP/KOV-groepen ontwikkeld. Dit zijn praatgroepen voor lotgenoten. Wanneer deze kinderen beter leren begrijpen wat er met hun ouder(s) aan de hand is, kunnen ze hier anders mee omgaan en beter voor zichzelf leren zorgen.

Je wilt als ouder niet dat je kinderen in de voetstappen van jou of je partner treden wat betreft deze psychische klachten en/of verslavingsproblemen. We hebben het dan ook meteen aangevraagd voor alle kinderen. Ze hebben groepen/trainingen voor allerlei verschillende leeftijdscategorieën. Helemaal gericht op de ontwikkeling van het kind. 

Er hangt toch ook wel een soort taboe op dit soort verhalen delen, helemaal omtrent ouderschap. En ik ben blij dat wij onze kinderen zo hebben kunnen opvoeden dat alles bespreekbaar moet zijn en niets te gek is om openlijk over te praten. Zelfs op social media. Psychische klachten en/of verslavingen zijn ook gewoon ziektes. Iemand kiest er niet voor, het overkomt ze. En eruit komen is niet iets vanzelfsprekends. En als je alles maar bagatelliseert of zelfs onder het tapijt veegt, dan kom je er al helemaal niet meer uit. 

Ik was dan ook niet verbaasd en dolgelukkig toen onze oudste zei dat hij het goed vond dat ik hem ervoor aanmeldde. Menig puber had dit niet gedaan. Dus daar ben ik wel super trots op! Ik ben ook super trots op hem! Het viel wel even rauw op mijn dak toen hij zei dat het niet alleen toepasselijk was vanwege de bipolaire stoornis van mijn man, maar ook vanwege mijn PTSS. Dat was even een harde pil om door te slikken. 

Maar hij heeft daarin helemaal gelijk. Hoe vaak hij mij heeft zien instorten door mijn trauma's en mij bij elkaar heeft moeten oprapen omdat mijn man daar natuurlijk niet toe in staat was, is haast niet te tellen. Ja jongen, je hebt gelijk en ik ben zo ontzettend trots op je! Dat je zo slim ben, het inziet en direct alle mogelijke hulp accepteert! Misschien dat we nu eindelijk met jou en je broertjes eens écht cirkels kunnen doorbreken! 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Als de roze wolk een grijze blijkt

En nee dan heb ik het niet over een postnatale depressie. Alhoewel het niet heel verbazendwekkend zou zijn als dit het gevolg hiervan was geweest of misschien nog zal zijn? Ik heb het wel over geestelijke gezondheidsproblemen en niet die van mijzelf. Je kiest niet op wie je verliefd wordt. Toevallig viel ik voor een man met geestelijke gezondheidsproblemen. Problemen waarvan diagnostiek en de juiste behandeling ons behoorlijk in de steek heeft gelaten. Het lijkt ook alsof we verdoemd zijn. Niet voor geluk gemaakt. Wat wij samen hebben doorstaan in die 16 jaren, zou ieder ander stel uit elkaar hebben gedreven. En ook al zijn we nu even niet meer naast elkaar. We vechten nog steeds samen! Ik kan niet het hele verhaal in een blog delen. Sterker nog, ik denk zelfs als ik een boek erover zou schrijven, het een dikte van de bijbel zou hebben. Maar we leerden elkaar 16 jaar geleden kennen. En als het echte liefde is, dan weet je dat gewoon. We waren allebei klaar met relaties en zie ons nu 16

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Je hebt onze hulp niet nodig

Van de week deelde ik een bericht in mijn verhaal op mijn socials en man wat ben ik geschrokken van de hoeveelheid persoonlijke berichten die ik hierop kreeg (en nog steeds krijg)! Heel veel lieve ondersteunde berichten, maar ook vervelend genoeg zo veel herkenning. Voor degenen die niet weten waar het over gaat, zal ik het zo beknopt mogelijk uitleggen: Wij zijn een neurodivers gezin bestaande uit vijf (binnenkort zes personen) waarbij bij vier personen uit ons huishouden een diagnose ADHD of ASS is gesteld. Op zich niets mis mee uiteraard. Wij zijn een heel creatief, actief gezin die gewoon net even een extra zetje in de rug nodig heeft bij zaken die voor een neurotypisch persoon niet meer dan normaal zijn, zoals het plannen van hun dag (onze oudste zoon), telefoongesprekken met instanties voeren (mijn man), ondersteuning om miscommunicatie te voorkomen ( ce'st moi ) en leerondersteuning (onze middelste zoon). We hebben zo onze eigen struggles, maar hebben er ook één in gemeen: s