Doorgaan naar hoofdcontent

Wat is jouw superheldenkracht?

Als je steeds vaker wat tijd voor jezelf vind, merk je dat je ook een wat "leukere" ouder/partner kan zijn. Van het weekend zijn we gezellig naar Superhero Sunday geweest bij het Hollywood Event Center in Rotterdam. Eenieder die ons kent weet dat wij dol zijn op superhelden. Ik bedoel onze jongste zoon heet niet voor niets Marvel!

Maar die fascinatie voor superhelden komt niet zomaar ergens vandaan. Superhelden zijn geen superhelden om hun superkrachten. Ze zijn superhelden door hun daden. Ook al ben je zo sterk als de Hulk, zo snel als Flash en kan je vliegen net als Superman, als je er niets zinvols mee doet, zijn al die krachten niets waard.

Mijn superheldenkracht is dat ik heel goed het overzicht kan houden in de planning van het hele gezin. De orde in de chaos: dat ben ik! Alleen om dit te zijn, moet ik dus zo nu en dan gas terug nemen. Even rustig een boek of tijdschrift lezen, een dagje naar de sauna met een vriendin of gewoonweg op de bank hangen en mijn eigen serie kijken in alle rust.

Belangrijk is ook dat je alle "krachten" van het hele gezin kent en deze ook benut. Dit kan namelijk heel erg goed in je voordeel werken. Want hoe creëer je meer tijd voor jezelf? Dat is dé brandende vraag van iedere moeder. Nou zo! Kijk naar wat je in een dag moet doen en geef eens één taak compleet weg aan een ander. En ik zeg compleet omdat wij vrouwen hier absoluut geen ster in zijn. Hoe de taak wordt overgenomen (of soms helemaal niet wordt overgenomen) is uiteindelijk toch vaak niet naar onze zin. Eindstand: we doen de taak toch weer zelf. Mijn advies: doe het gewoon een keer niet! Hoe moeilijk het ook is.

Uiteindelijk komt alles toch wel goed. We denken soms echt onmisbaar te zijn en dat zijn we in zekere mate ook. Maar het leven en de wereld gaat ook (hoe hard ook) zonder ons verder. Manlief zal echt wel het vuilnis gaan weggooien als jij dit niet doet. Het zal wellicht wat langer duren en je zult heel even je dood moeten ergeren dat het ruikt als een vuilnisbelt in huis. Maar écht, hij gaat het écht wel een keer door hebben! 

Bespreek even alle taken binnen én met het hele gezin. Delegeer en laat het los! Ga in plaats van de afwas doen, een stukje hardlopen. Ga in plaats van koken, even een boek lezen. Ga in plaats van de lunch inpakken voor de kinders, de laatste aflevering van je serie afkijken. Ook jij verdient het om die kleine rustmomenten voor jezelf te hebben. En zo makkelijk kan het dus zijn om tijd voor jezelf te creëeren!

Wat is jouw superheldenkracht? Laat het weten in de comments hieronder!

Fotografie www.avdlinden.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er