Doorgaan naar hoofdcontent

Baby-training

Na een paar (humoristische) WhatsApp gesprekken met een hondenmoeder, kwamen we tot de conclusie dat puppy's en baby's opvoeden vrijwel hetzelfde is. Ik bedoel je moet ze leren luisteren (en dat kost echt heel veel moeite). Ze moeten leren in de bench/box of met afsluithekjes opgesloten te worden in een beperkte ruimte (voor hun eigen veiligheid wat niet van harte wordt genomen). Ze moeten leren dat er bepaalde voedermomenten zijn en je best wel een snack tussendoor kan krijgen, maar alleen als je lief bent geweest.

Ze mogen niet op de bank (staan). Ze mogen niet in de bureaustoel bijten of in hun moeders tepel. Zodra ze liggen te slapen en je staat alleen maar op om bijv. te gaan plassen, schrikken ze al wakker. Ze willen het liefst de hele dag gedragen worden. Zodra ze dan wél zelf lopen zijn ze net je schaduw. Ze stoppen alles wat ze vinden in hun bek. Een baby aankleden en bij puppy's hun tuigje omdoen, geeft ongeveer dezelfde reactie. Ze kauwen beiden aan je sloffen/schoenen. Al met al, baby's zijn net puppy's en puppy's zijn net baby's. Maar waarom? In godsnaam waarom zijn er niet net als puppy-trainingen, baby-trainingen?!

Dat je met je baby samen met andere kersverse moeders met hun ongetrainde baby's in een grote ruimte komt die ingericht is als een echt huis en vervolgens allerlei oefeningen doet om je baby te trainen? Zou jij zoiets als moeder ook niet ideaal vinden? De ideale manier te vinden waarop je baby te trainen is? Ik zou mij en onze terrorbaby meteen inschrijven in ieder geval!

Ik vrees dat wij mensen, en dus ook die miniatuurversies van ons, niet te trainen zijn. Een verloren zaak. Want zeg nou eerlijk iedere poging om ze een beetje aan de regels te laten houden resulteert weer in diezelfde streken die hieraan vooraf gingen.

Zo dacht ik eindelijk na uren moeite dat ik het bij mijn baby voor elkaar had gekregen dat hij niet meer op de bank zou lopen. Hij was immers heerlijk met zijn speelgoed aan het spelen. Maar niks was minder waar. Na een paar minuten spelen, begon het geklier weer van vooraf aan. 

Ik heb een poging gedaan om hem te trainen met wat lekkers, maar tevergeefs. Nog steeds wilt meneer niet zo goed luisteren als een getrainde puppy. Een tuigje omdoen bij baby's is nu niet bepaald de meest verantwoorde oplossing. In een box opsluiten (zoals een bench) dat dan weer wel, maar goed menig baby (lees: onze baby) klimt daar binnen no time weer uit. Een bench voor je baby, dat is dan ook weer niet verantwoord. Alhoewel.. Onze baby stapt er vrijwillig in. Mag het dan wel?

Al met al, klimt en staat onze baby nog steeds op de bank. Pakt en sloopt alles wat hij niet mag hebben en speelgoed daar kijkt hij niet naar om (buiten de bal van de hond om). Wat vinden jullie? Zal ik mijn eigen baby-training locatie openen? Uiteraard wel met goede trainers met een beetje ervaring (moeders met een gezin van minstens 5 kinderen ofzo). Ik vind het in ieder geval wel een strak plan. Misschien is dat dan wel mijn goede voornemen voor 2021. 

Foto gemaakt door Laura Van Dijke met assistentie van haar lieve puppy Boyka



Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er