Doorgaan naar hoofdcontent

Wat vindt jij er eigenlijk van?

We zijn als moeders, ouders, massaal bezig met klagen over de lockdown, het thuisjuf (of -meester) spelen en (thuis)werken combineren met thuis de ballen hoog proberen te houden. Maar wat doet de lockdown nu eigenlijk met je kinderen? Ik zag dit voorbij komen op de Instagram pagina van @meer.plezier.in.opvoeden (en zij zag het weer ergens anders voorbij komen, zo fijn die sociale media) en schaamde mij eigenlijk een beetje. Dat heb ik inderdaad niet gevraagd aan ze. Ik ben zo bezig met wat het voor mijzelf betekent dat ik daar eigenlijk niet echt bij stil heb gestaan. Natuurlijk heb ik wel door dat het wat met ze doet en merk ik dat ook zeker in hun gedrag, maar écht vragen aan ze en naar ze luisteren heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan. Tot gisterenavond.

"Wat vindt je van alle Corona toestanden?" vroeg ik aan mijn 11-jarige puber. "Nou ik ben wel blij dat er eindelijk een vaccin is, maar ik vind Corona wel erg vervelend." "Wat vindt je van de lockdown?" vervolgde ik. "Mij maakt het niet zo uit, want ik zit toch graag binnen. Maar ik vind het wel vervelend voor sommige mensen die dat wel willen doen". Wat heb ik toch een lieve meelevende puber bedenk ik mij ineens. Wat een veerkracht heeft hij voor iemand met ADHD en autisme! Daar kunnen wij klagende (loeder)moeders wel eens een voorbeeld aan nemen! 

"Wat vindt je van de thuisscholing?" vroeg ik aan hem vervolgens. "Perfect, want ik hou van binnen zitten en kan hier veel sneller mijn werkjes maken." Dus kortom, onze tiener ervaart alleen maar voordelen aan dit geheel. Misschien ook wel één van de redenen dat het hem wel zo goed vergaat. 

Dan komt de moeilijke van het stel. Degene die wel erg last heeft van alle onregelmatigheden en daardoor ook al drie dagen naar de crisisopvang gaat van school omdat het geen doen is thuis. Want dat gaf onze tiener dan ook wel aan dat hij dit fijn vindt, want het is toch moeilijker om met zijn kleuterbroertje om hem heen zijn werkjes te doen. 

Oké lets do this. Een interview met een 4-jarige dit word leuk."Tyler want vind jij van Corona?" vroeg ik hem. "Niet leuk." Oké die was duidelijk en had ik totaal niet verwacht! "En waarom? vervolgde ik. Er kwam vervolgens een hoop gebrabbel waar ik niet echt iets uit kon halen. Ik liet hem even met rust en vervolgde de vraag later nog eens. Zijn aandachtspanne is namelijk niet zo hoog. "Ik kan niks bedenken" zei hij. Dit zegt hij altijd als hij het even niet weet uit te leggen. Maar het is duidelijk dat hij uit zijn doen is door Corona en de lockdown. 

Ik probeerde toch nog meer vragen te stellen. "Wat vind je leuker, op school werk doen of thuis schoolwerk doen. "Thuis". Zo hoppa! Die kan ik mijn zak steken! Dus ondanks alle Corona ellende en het denken te doen falen als moeder, als juf, doe ik het dan toch goed in zijn ogen! Wat voelt dit fijn! Ik zou dan ook iedereen aanraden om deze vragen aan haar of zijn kinderen te stellen. 

Oh ja en ik zou er bijna één vergeten, onze baby Marvel. Ik vroeg hem wat hij vond van Corona. Hij kijkt mij lachend aan. Ik denk dat ik daaruit op kan maken dat hij het wel geweldig vind dat mama zoveel thuis is!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er