Doorgaan naar hoofdcontent

(Loeder)moeder op diët

De mensen die mij kennen zullen vast schrikken bij het horen van het woord 'diët' bij mij. Maar laat mij jullie gerust stellen, dit diët is niet om af te vallen, maar juist om bij te komen.

Jarenlang vecht ik al met een strijd om er kilootjes bij te krijgen. Daar waar menig moeder om mij heen probeert af te vallen, valt mijn strijd een beetje in het niets. Want er valt voor mij toch niets te klagen? Alles wat ik at, zo ongezond/vet mogelijk, niks mocht baten. Geen grammetje kwam eraan. "Heerlijk toch?" zal je vast denken.. Nou nee, het is iets waar ik al heel mijn leven last van heb.

Wat heeft dit met loedermoeder te maken? Nou die ongezonde levensstijl.. boterhammen met zoet beleg, wit brood, pakken sap, siroop.. Veel fast food. Dat gaf ik dus ook door aan mijn jongens. Want die bouw, die hebben ze toch echt hetzelfde als mama. Althans mijn oudste zoon sowieso. Bij mijn jongste zie ik nog hoop. Die kan best een beer van een vent gaan worden dalijk.

Mijn gewicht begon pas echt een probleem te vormen toen ik naar de middelbare school ging. Ik kreeg mijn eerste menstruele periode en die viel niet goed. De pijn was zo heftig voor mijn lichaam dat ik ervan flauw viel. Mijn vriendinnen werd toen gevraagd door leraren om mij in de gaten te houden als ik naar het toilet ging. Er werd als het ware mij een eetprobleem aangepraat. Wat voelde dat ellendig zeg! Dat is mij dan ook altijd bijgebleven.

Toen ik dan ook na mijn zwangerschappen zo dun bleef, kreeg ik daar vaak opmerkingen op. Hoe ik dat dan wel niet voor elkaar had gekregen. En sommige zelfs nog minder fijn. Zo dun als ik was, was niet goed hoor. En als je zoiets zo vaak aanhoort, doet dat toch wel wat met je. Want als zovelen het zeggen, dan zal er vast een kern van waarheid in zitten toch?

Nu ik zwanger ben van mijn derde zoon kwam dit ter sprake bij de verloskundige en kreeg ik een diëtiste toegewezen, Priscilla Tasche. Ik wist niet zo goed wat ervan te vinden. Het klonk een beetje raar. Ik en naar een diëtiste gaan. Ik denk dat het vooral is omdat we diëten toch alleen maar associëren met afvallen. Maar nee, ik ben de strijd aangegaan om bij te komen. Nu zal dit niet zo lastig zijn tijdens mijn zwangerschap. Die periodes vond ik altijd heerlijk. Want dan kwam ik eindelijk eens wat kilootjes aan! Bizar eigenlijk hoe je zo kan gaan denken.

Wat mij nog wel het meeste opgevallen is, dat mensen weinig kennis hebben op het gebied van eten. Als ik een hele bak aardbeien naar binnen werk krijg ik te horen "Geen wonder dat je niet aankomt". Alsof je alleen aan kan komen van een grote hoeveel troep eten. Of tegenstrijdig: als ik een grote hamburger naar binnen aan het werken ben "Ja jij kan het hebben". Alsof fastfood voor mij wél goed is. Je zit er vaak sneller door vol en heb weinig tot niks aan wat je naar binnen aan het werken bent.

Het is soms ook alsof als je dun bent, ze wel alles kunnen zeggen. Alsof niks jou kan kwetsend, want jij bent immers dun. Dat je BMI te laag is waardoor je sneller en heftiger ziek bent, dat je vaak uitgeput bent omdat je gewoonweg een energietekort hebt, dat je niet in bikini wilt lopen omdat je je ribben kan tellen... Dat word even allemaal vergeten. Nee mensen laat mij jullie even duidelijk maken, dun zijn is niet zo geweldig als het lijkt. Doe mij maar een gezond lijf met wat vetjes eraan. En een maatschappij die zich gewoon lekker bemoeid met zijn of haar eigen lichaam. Maar ik denk dat dat laatste wat lastiger zal worden. Mensen hebben hoe dan ook altijd een mening en vaak geen blad voor de mond om zichzelf in te houden. Het enige wat je kan doen is je focussen op jezelf. Als jij maar lekker in je vel zit en die wijsheid doorgeven aan je kinderen. Niet dat de boterhammen met chocopasta nu van het menu verdwenen zijn hoor! Maar zo nu en dan een plakje kaas of worst om het af te wisselen. Dat doen we nu wel! Of een lekker bakje fruit als tussendoortje. Mama dan met yoghurt en muesli. Alles voor die extra koolhydraten!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er