Doorgaan naar hoofdcontent

Zorg voor jezelf, mama!

Iedere moeder hoort het wel: je moet eerst goed voor jezelf zorgen voordat je voor anderen kan zorgen. Want moeders, geef nou eerlijk toe, we nemen veel op ons bordje. Maar hoe zorg je dan voor jezelf als je daar haast geen moment voor lijkt te hebben?

Je hebt je werk, je kids, je huishouden, je man die ook een beetje aandacht wilt zo nu en dan. Ik mag blij zijn als ik paar minuten op de wc kan zitten alleen in alle rust! Zelfs nu ik dit typ, heb ik meerdere malen dit weg moeten leggen omdat mijn jongste weer wat had uitgevreten, zoals bijvoorbeeld het zoutvaatje leeggooien op zijn bed!

Ik moest maar meer tijd met mijn gezin spenderen, want in de tijd dat ik (egoïstisch) mijn creativiteit erop los liet als model en fotografe werd mij verteld dat ik mijn gezin verwaardloosde. Ik weet het, je moet niet luisteren naar anderen. Daar gaan we weer. Maar ik ervaar nu dus dat ik het gewoon niet meer kan. Ik kan even geen mama zijn, ik kan even geen vrouw-van zijn, ik kan even geen medewerker zijn. Ik kan het even allemaal niet. Het word me allemaal even teveel. En ook al zegt iedereen te denken het te begrijpen, toch is echt begrip er niet. Toch blijven alle afspraken doorgaan, moet ik van alles op school in de gaten blijven houden. Toch moet ik naar afspraken, iedere week sta ik vollop ingepland op mijn enige vrije dag(en). Ook al heb ik ondersteuning (voordat iedereen massaal gaat reageren hulp te zoeken) moet ik nog teveel zelf doen wat ik nu gewoonweg niet meer aan kan.

En dan hoor je mensen "waarom ga je niet in de ziektewet?" Ja en dan? Thuis zitten! Haha! Nee dankje, ik ben nu tegenwoordig zelfs liever op mijn werk. Mag ik dat even zeggen als moeder? Ook al heb ik zeker echt mijn leuke momenten met hen, deze mama staakt even. Deze mama gaat even helemaal niks meer doen. Deze mama gaat even lekker haar serie kijken en de boel de boel laten. Deze mama gaat even een 3-urige douche nemen terwijl ze haar hele Spotify lijst meeblerd. Deze mama gaat even lekker gewoon wél de hele avond in haar mobieltje haar hele Facebook- en Instagram-nieuwsoverzicht bekijken. En waarom? Omdat deze mama de rest van de tijd alles voor iedereen doet. Omdat deze vrouw ook op zichzelf een persoon is. Met haar behoeftes. Omdat deze vrouw/moeder inderdaad beter voor haarzelf moet zorgen.

En ook al hoor ik iedereen al (hardop) denken, het interesseert mij niet meer! Want waar zijn hun helpende handen? Juist ja, nergens. Iedereen heeft altijd wat te zeggen, al helemaal over loedermoeders. Maar niemand die ze een handje mee helpt. Niemand die je even mee helpt als ze zien dat je het moeilijk hebt. Logisch ook, want iedereen heeft zijn eigen leven, eigen verantwoordelijkheden. Maar mede-moeders, oordeel dan ook niet over die moeder waar het even niet allemaal zo gaat 'zoals het hoort'. Heb begrip voor die moeder. En vertel haar niet voor de miljoenste keer dat haar huishouden verslonst is, dat haar kinderen er niet verzorgd uit zien. Deze mama heeft het zwaar. Vertel haar wat ze wel goed doet. Motiveer haar. Want dat heeft zij nu nodig. Neem haar mee voor een avondje uit, nodig haar uit voor een kop koffie om lekker even te kletsen. Vriendelijkheid, begrip en vooral even geen verplichtingen. Dat zijn nu even de sleutelwoorden. Laat haar even zichzelf oplappen. Snap dat ze af en toe bot zal reageren, ze heeft het immers zwaar. Ze is kapot. Begrijp ook dat ze geen besef heeft van tijd, nodig haar uit, zij weet amper dat ze leeft. Ze overleeft.

Er is PTSS vastgesteld bij mij. Ik ben hard bezig mijzelf op te lappen. En ja ik ga daar op deze manier mee om (ook al heb ik een goede psychologe en sta ik op de lijst om EMDR te krijgen); ik schrijf het van mij af. Daarmee hoop ik ook anderen te inspireren om hetzelfde te doen. Niet perse te schrijven, maar wel een manier te zoeken om even tot rust te komen. Niet zoals iedereen zegt "gewoon verder te gaan". Want dat kan niet! Soms kan je niet "gewoon" verder gaan! Soms moet je eerst even pauzeren. Soms moet je eerst even voelen, ervaren, rusten. En dat is oké, mama! Het is oké!

Fotografie door www.mimafotografie.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er