Doorgaan naar hoofdcontent

Het grote kind

Het grote kind. Je weet wel.. Die eigenlijk net zo slecht luistert als je kinderen maar waarvan je de hoop al hebt opgegeven om te her-opvoeden..

Vandaag ga ik het over de man, de vader hebben. En dan heb ik het niet over die heilige man in de lucht die in filmen verkondigd word door Morgan Freeman. Maar die iedere nacht naast je ligt, waarmee je klaarblijkelijk mini-mensen hebt gemaakt die verdacht veel van zijn karakter tonen. Wat is dat toch altijd? Jij draagt ze 9 maanden in je buik, doet je moeite om ze op te voeden en uiteindelijk lijken ze op hun vader!

Hij zet zijn voeten op tafel (met schoenen aan), laat zijn schoenen in de woonkamer staan. Ik moet hem altijd tig keer herinneren dat de vuilniszak naar buiten moet en zelfs als ik hem voor de deur zet, doet dat geen alarmbellen rinkelen. De vaat zet hij wel netjes in de keuken maar de vaatwasser (is alleen omdraaien) is net te ver. In het hele huis ligt kleding verspreid "die hij later nog een keer aan gaat doen" en als het mooi weer is en hij klaagt over het gamen van onze oudste zoon is het wel oké om de hele dag in bed te liggen in onderbroek en Netflix te kijken. Hilarisch soms de regels die vaders maken en uiteindelijk zelf niet nakomen. 

Soms vraag je je wel eens af waarom je met hem kinderen hebt genomen gezien je kans om hem te her-opvoeden al mislukt was voordat je aan kinderen begon. Op de een of andere manier snappen ze zwangere vrouwen en hun nesteldrang ook niet. Ik zeur al weken, maanden erom dat de slaapkamer geverfd moet worden op de plek waar straks de kleine komt te liggen en ik heb van die leuke fotolijstjes die ik aan de muur wil hebben. Ik heb al helemaal een idee en voorstelling in mijn hoofd hoe dit eruit moet komen te zien. Maar meneer stelt het maar uit of verzint andere klusjes waardoor ik nu toch onderhand wel een beetje lichtelijk in paniek begin te raken met bijna 38 weken zwangerschap. Helemaal niet zo heel belangrijk allemaal, maar voor mij wel. Het is niet af in mijn hoofd. 

Maar vandaag is het dan eindelijk zover, of althans dat zegt meneer, die slaapkamer moet vandaag af zijn gewoon of hij wilt of niet. Desnoods doe ik het zelf wel. Je weet wel, die bedreiging die je op een gegeven moment als zwangere vrouw gaat gebruiken als er niet gedaan word wat je wilt. 

Soms denk ik waarom ben ik nu juist met hem kinderen begonnen? Nu moet ik nog drie keer hetzelfde proberen af te leren. Dat de vaatwasser gewoon gebruikt word, kleding in de wasmand terecht komt, de schoenen waar ze horen en de voeten ook. Maar dan.. Dan is het avond. Mijn man komt thuis en kookt eten voor ons, want ik ben een verschrikkelijk slechte kok. Ik ruim de tafel af en was de pannen en als ik terug kom stoeit hij met de kinderen of althans sowieso met de jongste die nog steeds springt van de energie die bij mij allang op is. En als dan bijna bedtijd is drillt hij de kinderen als een sergeant om hun speelgoed op te ruimen, game af te sluiten en zich klaar te maken om naar bed te gaan. Op de een of andere manier luisteren die van mij heel goed naar papa. En dan.. als die stuiterballen eindelijk slapen en mama de rust heeft, we samen onze series kijken in bed en tegen elkaar aan liggen. Dan weet ik het weer. Ik kan niet met deze man maar ook zeker geen dag zonder hem. 

Foto gemaakt door Ingrid Harreman 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er