Doorgaan naar hoofdcontent

Schuldenvrij (bijna dan)

Ik heb dan eindelijk de stap (durven) maken om het papierwerk van al mijn afbetaalde schulden uit te zoeken. Ik ben al eventjes schuldenvrij, maar mijn man staat nog onder bewindvoering. Dus voorlopig zijn we nog wel even bezig. Maar de eerste stap is er.

Uiteraard voelt het heerlijk om schuldenvrij te zijn, maar ergens voel je ook een constante angst dat er weer een schuldeiser voor de deur staat. Ik durfde dan ook niet de papieren weg te gooien. Er zaten zelfs papieren bij van 2013 waarvan ik het moeilijk vond om ze uit de map te halen. Maar ik heb het nodig om dit deel van mijn leven af te sluiten.

Tijdens het uitzoeken viel mijn oog op een rekening met een bedrag van €1499,-. "U heeft het bedrag van €1499,- niet op tijd betaald. Als u dit bedrag alsnog betaalt vóór 25 april 2016, ben ik bereid om de betalingsregeling voort te zetten". Welke betalingsregeling dan dacht ik meteen bij mijzelf.. Bizar hoe zo probleem op probleem zich opstapelt. Als je iets niet kan betalen en al een betalingsregeling hebt lopen, lijkt het mij vanzelfsprekend dat je het hele bedrag al helemaal niet kunt betalen. Het erge is dat hierna het volgende stond vermeld: "Als u het bedrag voor die tijd niet heeft betaald, zal ik het uitstel intrekken en invorderingsmaatregelen treffen." Welk uitstel? En hoe wil je van een kale kip plukken? Door loonbeslag doen ze dat kan ik je vertellen. Loonbeslag die er weer voor zorgt dat je een achterstand met je vaste lasten krijgt en dus uiteindelijk weer dieper in de shit terecht komt. Welkom in de wereld van de schulden. 

Gelukkig bestaat er zoiets als de schuldhulpverlening/bewindvoering. Ook al kun je ze af en toe vervloeken (want ook zij doen niet alles perfect geloof me) en wil je zo snel mogelijk van ze af. Zonder hun, had ik hier nu niet gezeten. Schuldenvrij. Wat ik alleen zo bijzonder blijft vinden is dat je een bepaald bedrag aan schulden moet hebben, wil je geholpen kunnen worden door schuldhulpverlening. Dus je moet eerst even wachten en je schulden op laten lopen en dan pas kan je geholpen worden. Te zot voor woorden toch? 

Eerder heb ik het al eens gehad over de vooroordelen over schulden en wat schulden invloed hebben op het hele gezin. Maar ik wil het dit keer eens hebben over de voordelen van het doorstaan van schulden om zo anderen een steuntje onder de rug te geven in deze moeilijke periode van hun leven. Wees niet bang dat je "kinderen wat missen". Wij praten veel en open over de situatie en dit heeft ervoor gezorgd dat de kinderen zich hier ook niet voor schamen en eigenlijk uit zichzelf ook open en eerlijk zijn tegenover klasgenoten. Wat je hierdoor creëert is begrip en ondersteuning, zelfs vanuit klasgenootjes! Super toch! 

Het voordeel van het open en eerlijk zijn over je financiële situatie is dat je niet te doen alsof. Je hoeft bijv. niet jezelf uit te gaan sloven met een kerstdiner terwijl je in het voedselpakket dingen bij elkaar raapt en moedeloos om je heen kijkt met het idee wat ga ik nu weer eens in elkaar flansen van dit bij elkaar geraapt zooitje wetende dat jij en je gezin weer wat minder te eten hebt de aankomende paar dagen door deze theatershow. Je hoeft jezelf niet te verklaren op meester- en juffendag als iedereen voor alle meesters/juffen een bloemetje of heel pretpakket heeft gemaakt en jij al blij bent dat je nog één euro over had (die eigenlijk voor brood bedoeld was) waarmee je in ieder geval één roosje voor de juf hebt kunnen kopen die vandaag voor de klas staat. En ja, dit zijn écht situaties die hebben plaatsgevonden voordat ik eindelijk eens het masker liet vallen dat ik diep in de schulden zat.

Wat daarna volgde was verbazendwekkend! Hulp van alle kanten! Ik kreeg massa's kinderkleding van diverse moeders om mij heen. Had iemand zijn voorraadkast uitgeruimd, dachten ze altijd meteen aan ons. Er hebben zelfs mensen voor ons gekookt en vorig jaar kreeg onze kleuter zelfs kerstcadeautjes mee van van een klasgenootje van onze kleuter, voor alle jongens! En iedere keer weer krijg ik tranen in mijn ogen! Wat zijn er nog een hoop goede lieve mensen in deze wereld! Prachtig! 

Ook al zijn we daar nog niet helemaal, ik weet zeker dat wij er zullen komen en hoe? Door open en eerlijk te zijn, te genieten van elkaar en alle dingen die wij wél hebben en door hulpverlening en helpende handen te accepteren. Je kan het écht niet alleen en je hoeft het niet alleen te doen. Dus kortom, wees gewoon open en eerlijk. Er is niks om je voor te schamen en er komt écht licht aan het einde van die ellendige donkere tunnel! 



 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Als goed nieuws slecht nieuws wordt

"Is dit een verlaat Vaderdagcadeau?" vraagt mijn man terwijl hij een positieve zwangerschapstest aan het uitpakken is. Ik gniffel een beetje lachend "soort van ja". We zitten in de woonkamer bij mijn ouders en staan net op het punt naar een verjaardag te gaan om hierna écht te gaan verhuizen. Het was een beetje sneller dan verwacht, maar ergens ook weer een prachtig moment. "Ja joh, toch raak!". Mijn man heeft eindelijk de zelfgetekende blauw/roze verpakking om het testje open gekregen. Ik had hiervoor een negatieve test maar omdat mijn menstruatie toch uitbleef besloot ik toch maar nog een test te doen en die bleek tóch positief.  Vol geluk zijn we naar de gezellige verjaardag gegaan en daarna (ietwat aan de late kant) naar ons nieuwe huis. Vol vreugde hebben we leuke activiteiten gedaan want mijn vakantie was ook begonnen. Manlief was (en is) nog druk bezig met het oude huis opknappen voor de oplevering en ook in het nieuwe huis moet er nog genoeg gebeur

Alles over de vloer halen

Dat een verhuizing niet gemakkelijk is, had ik mij ook wel bedacht. Maar dat er dan meteen weer zoveel tegenslagen en nare omstandigheden eromheen zouden plaatsvinden, daar had ik mijzelf niet geestelijk op voorbereid. Niet dat ik dat had kunnen doen als ik het wel had geweten overigens. Want niets gaat bij ons zonder strijd. Dus ook deze verhuizing niet.  En dan hebben we nog niet eens tegenslagen gehad met de verhuizing zelf. Nu hoop ik alleen niet dat ik ons gejinxt hebt hiermee. Maar wat betreft het opknappen van de nieuwe woning, hebben we het wel heel gemakkelijk gehad. We hoefden in ieder geval niets te verbouwen. Enige tegenslag was dat we toch moesten behangen in plaats van alle muren sauzen, wat we eigenlijk voor ogen hadden. Maar als dat het ergste is valt het wel mee dus.  Eerste inspectie Nu moeten we ons vooral gaan focussen op onze oude woning. Deze moet natuurlijk in zijn oorspronkelijke staat weer achter gelaten worden. Nu hebben wij het iets gemakkelijker gelukkig ge

Ik zag zijn ogen wegdraaien en ik dacht dit is het

Een doodnormale zondag. Ik had wat huishoudelijke taken gedaan, ontbeten met de kleintjes en de hond uitgelaten. Onze tiener was inmiddels ook uit zijn slaap ontwaakt. Die zal vast wel weer tot de late uurtjes met zijn vrienden online hebben zitten gamen. Maar ach, het is weekend. Dan mag dat.  Ik was van plan boodschappen te halen met hem erbij want dan komt hij tenminste ook buiten de deur. Dat is best een behoorlijke prestatie bij tieners kan ik je vertellen. Hij was eindelijk aangekleed, had twee boterhammen achter zijn mik en we waren klaar om te gaan. De jongste was al heel de ochtend opstandig maar ook dat was niks nieuws. Ik stuurde mijn tiener naar binnen om zijn fles te vullen voor onderweg en zette hem in de kinderwagen die ik eigenlijk alleen maar mee had om de boodschappen wat makkelijker mee te vervoeren. Manlief lag nog in bed en zou zo naar ons oude huis gaan waar de achtertuin nog steeds afgemaakt moet worden. Door alle tegenslagen en het vele moeten werken was dit er